FunX: Talentontwikkeling

15:30

Sprekers:

– Patrick Coelho (DJ FunX)

– Lino van Eendenburg (A&R-manager Trifecta)

– YannO (winnaar FunX Talent: Summer Vibes 2019, TopNotch)

– Bart van Houten (manager en medeoprichter Van Klasse)

Panelvoorzitter: Pim Lauwerier (Nine and a Half)

 

Hoe bereik je de top als jong talent? Dat is de grote vraag. Drie muziekprofessionals én een talent doen op komische wijze uit de doeken hoe het werkt in dit informatieve panel, waar een radiozender, een label, een manager en een artiest ieder hun perspectief en ervaringen delen.

Insta

Op de vraag van panelvoorzitter Pim Lauwerier aan FunX-DJ en programmamaker Patrick Coelho hoe hij talent vindt voor FunX Talent, antwoord die dat hij Instagram afstruint. “Dat is een heel krachtig social mediaplatform om te laten zien wie je bent en wat je doet. Veel artiesten doen dat in een vroeg stadium van hun carrière. Zo kom je bovendrijven op de radar van FunX. Ook checken we alle nieuwe releases op Spotify en klikken we heel veel clips op YouTube aan.” Ook Lino van Eendenburg, A&R-manager bij TopNotch, gebruikt Instagram om nieuw talent te scouten. “Naast de talentsessies van FunX natuurlijk” voegt hij daar aan toe, tot hilariteit van het panel.

Actief zoeken

Wat in ieder geval niet te doen? Mailtjes sturen. Althans, dat vindt Bart van Houten, met producer Esko oprichter van independent label Van Klasse. Met lekker dik Amsterdams accent: “Wij ontvangen per dag zo’n honderd tot honderdvijftig mailtjes met demo’s. Zelfs als ik maar één minuut per liedje luister, kost mij dat honderdvijftig minuten per dag. Bovendien leert de ervaring dat we daar weinig talent tussen vinden. We gaan liever zelf op zoek.”

Verhaal achter de muziek

Coelho vertelt dat ze bij FunX ook dagelijks overspoeld worden met demo’s. Zij luisteren juist wél naar zoveel mogelijk van de ingestuurde liedjes. Zo werd rapper YannO, panellid en winnaar van de FunX Talent: Summer Vibes 2019 talentencompetitie op de populaire radiozender, gevraagd deel te nemen aan de competitie dankzij zijn mailtje. Coelho: “Belangrijk is dat er ook een verhaal zit achter de muziek. Zie ook de mail van Yanno. Dat was meer dan een link naar Spotify, daar zat een heel verhaal bij over wie hij was.” De track was Bella Kin. Yanno: “Iedereen in Nederland moest die track horen. Daarop hebben we alle radiostations gemaild met de track en mijn verhaal. Dat leverde geen reacties op. Later kreeg ik van FunX de uitnodiging om mee te doen aan FunX Talent Summer Vibes. Ik had niets te verliezen, dus deed ik mee.”

Netwerk

Alle moderne communicatiemiddelen ten spijt is voor de muziekprofessionals hun netwerk de belangrijkste bron om talent te vinden. Lino: “Via je netwerk leer je die artiest kennen die op zijn slaapkamer muziek maakt maar nog niets heeft uitgebracht. Dan ben je er nog op tijd bij.” Maar zelfs als iemand al op Instagram zit, kun je nog op tijd zijn en talent ontdekken, vertelt Van Houten: “We hebben onlangs een nieuwe rapper getekend: Bryce. Dat deden we op basis van een filmpje van dertig seconden. Hij had maar driehonderd volgers toen dat filmpje ontplofte. Daarop hebben we meteen contact gezocht en zijn de studio in gegaan. Toen bleek dat hij heel makkelijk schreef, hebben we het contract getekend. Inmiddels heeft hij al bijna anderhalf miljoen streams van zijn eerst track Waarom.”

Schoolplein

Voor talent is alleen maar goed kunnen rappen anno 2019 niet genoeg. “Iemand moet goed in het team passen. Ook de x-factor, dat ongrijpbare, moet een artiest hebben” legt Van Houten uit. “Daar moet je een neus voor hebben om dat te herkennen. En dan maar hopen dat je de gunfactor krijgt van onze doelgroep. Die is tussen de twaalf en tweeëntwintig. Op het schoolplein bepalen ze of iets vet is, ja of nee.”

Rolex

Het is een open deur, maar wel een die genoemd moet worden: wil je getekend worden, dan moet je muziek niet als hobby zien. “Wij steken meer geld in een talent dan ze zelf ooit gezien hebben” legt Van Houten uit. “En Van Klasse is geen major, elke euro kunnen we slechts één keer uitgeven. Neem Lauwtje, een van onze talenten. Daar hebben we al 50.000 euro in geïnvesteerd. Dan is het geen hobby meer. Het is keihard werken, en daar horen ook de minder leuke aspecten bij, zoals interviews en fotoshoots. Als je daar niet serieus in bent als talent, dan tekenen we je niet. Je kunt heel veel geld verdienen in de rapwereld, als je op tijd komt. Bij de radio is bijna alles live, dan moet je op tijd komen als artiest. Ik zeg wel eens: alle rappers willen een Rolex, maar klokkijken kunnen ze niet.”