Music Rights on Tour – De Buma NL editie

16:00

Sprekers:

– Chiel Ottink (Thomas Berge)

– Edwin van Hoevelaak (sessiemuzikant en producer bij o.a. Thomas Berge, Nick en Simon, André Hazes, Joling etc)

– Stephanie McGuire (Creative/A&R Manager at BMG Talpa Music)

– Leonie Bos (Manager Media & Creative Design at BMG Talpa Music)

Panelvoorzitter: Martijn Crama

 

Het laatste panel van de dag heeft een beetje pit nodig, zo lijkt panelvoorzitter Martijn Crama te denken. “We duiken in de wereld van rechten en poen” laat hij aan duidelijkheid niets te wensen over. Geld verdienen wil iedereen wel, en als muzikant moet je dan niet de rechtenorganisaties vergeten. Eerste stop: Buma/Stemra.

 

Recht op commentaar

Chiel Ottink begint met een compliment aan het adres van de Collectieve Beheersorganisatie uit Hoofddorp. “Het aanmelden van je liedjes is de afgelopen jaren veel en veel beter geworden. Via de online portal kun je heel gemakkelijk liedjes die je hebt geschreven aanmelden.” Dan moeten die gegevens wel kloppen met de aanmelding van diezelfde werken door de publisher, legt Leonie Bos uit. “Dat is een extra controle. Als componist heb je geen recht op commentaar als je niet zelf je werk hebt aangemeld, bijvoorbeeld als je denkt dat er iets niet klopt in de verdeling van de rechten.”

 

Setlijsten

Behalve het aanmelden van zelfgeschreven liedjes, kun je bij Buma ook je setlijst van optredens aanmelden en daar geld voor ontvangen. Crama, zelf artiestenmanager, doet dat voor zijn bands en artiesten als service, net als Stephanie McGuire. Crama benadrukt hoeveel geld het aanleveren van setlijsten kan opleveren: “Als je vijftig keer per jaar optreedt, krijg je 22 euro per optreden. Zo verdien je 1000 piek waarvan je op vakantie kan.” Handig is wel die aanmelding te doen voor april, anders volgt de afrekening van die inkomstenstroom pas een jaar later. Voor de aanmelding heeft Buma nu nog een aparte app, al kan het ook via de e-mail. Binnen een half jaar moet ook die aanmelding via de online portal gebeuren, zo meldt Buma/Stemra-woordvoerder Harm Groustra vanaf de eerste rij.

 

Broederliefde

Het zijn niet de leukste taakjes om te doen als artiest. In het geval van Edwin van Hoevelaak, sessiemuzikant, producer en studio-eigenaar, heeft hij daar iemand voor die hij blind kan vertrouwen: zijn broer Coen. “Ik heb zo’n 958 liedjes geschreven” vertelt Edwin van Hoevelaak. “Dat ga ik echt niet allemaal controleren. Daar heb ik mijn broer voor.” Die uitdrukking komt een keer of vier terug tijdens het panel. Broer Coen zit in het publiek en schroomt niet zijn visie en ervaringen te delen. Zo groeit hij uit tot de grootste ster tijdens dit panel. “We zijn het standaard oneens met Buma/Stemra” vertelt hij via de publieksmicrofoon. “Mijn broer heeft veel liedjes geschreven, waaronder een aantal hits die ook door anderen worden gezongen. Dan kijk je naar de setlijsten en check je hoeveel keer die artiesten een bepaald liedje live hebben uitgevoerd. Dan krijgen we altijd te weinig uitgekeerd van Buma/Stemra, zeker als ik kijk naar Sena.”.

 

Minutenwerk

Naast Buma/Stemra zijn er ook nog Sena en Norma waar muzikanten geld kunnen verdienen. Niet alleen voor sessiemuzikanten, maar ook voor financiers, zoals degene die de masteropname betaalt: de producent. “Veel muzikanten weten niet van het bestaan van deze organisaties of geven het niet op” weet Van Hoevelaak. “Terwijl het onderdeel is van je inkomstenbron.” Bovendien laat je anders geld liggen, vertelt Bos: “Je kunt maar tot drie jaar terug met terugwerkende kracht werken aanmelden om Sena-inkomsten te ontvangen.”

 

Puntensysteem

De verdeling wie wat krijgt bij een opname waar verschillende mensen bij betrokken zijn, verloopt via een puntensysteem. Bij een opname ondertekenen alle muzikanten en de producer een formulier waarop staat wie wat heeft gedaan. Dat gaat vervolgens naar Sena, waardoor er geen onduidelijkheid is over wie wat heeft gedaan. Chiel legt uit: “De hoofdartiest krijgt vijf punten per liedje. Als sessiemuzikant krijg je per instrument een punt, met een maximum aan drie punten.” Hij vertelt lachend over producer Henkjan Smits, die op de platen die hij produceerde ook geregistreerd werd als sessiemuzikant: als bespeler van de ‘Sena-shaker’.

 

Goede Tijden Slechte Tijden

Dan is Norma aan de beurt. Wie weet wat Norma doet? vraagt Crama. “Daar weet mijn broer alles van” zegt Edwin van Hoevelaak voor de vierde keer dit panel. Norma gaat over tv en beeld, zo legt broer Coen uit: ben je in een tv-programma, dan kun je als kunstenaar geld krijgen van Norma. YacineN’diaye van Norma voegt daar aan toe: “ook als je filmmuziek en soundtracks zijn gebruikt kun je geld claimen bij Norma. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld leaders en jingles van een tv-programma. Daarnaast is er nog archiefmateriaal: als er in een tv-programma een fragment wordt vertoond waarin je live optreedt.” Chiel kreeg met de Norma te maken toen hij een gastrolletje had in Goede Tijden Slechte Tijden: “Ik speelde als mijzelf en zong in de kroeg. Zo kwam ik in contact met Norma. Sena en Buma/Stemra doe ik veelal zelf, NORMA laat ik doen. Het is ontzettend fijn dat deze organisaties er voor zorgen dat wij aan het werk kunnen gaan en doen wat we moeten doen.”

 

Hulplijnen

Op dat moment komen er vanuit het publiek talloze vragen over uitzonderingen, specifieke situaties en bijzondere gevallen naar voren. Daarvoor bieden de telefonische hulplijnen van de drie organisaties morgen vanaf 9 uur uitsluitsel.