Sprekers:
Niels Littooij (Nielson) – Artiest/tekstschrijver
Lodewijk Martens – Tekstschrijver/producer
Matthijs de Ronden – Tekstschrijver
Remco de Ruiter – Manager
Bart Wismans – Head of International Marketing Sony Music
Don Zwaaneveld – Tekstschrijver
moderator: Frank Janssen
Een specifiek moment waarop de onvrede hem bekroop kon Niels Littooij alias Nielson niet noemen. Maar de tweede keer dat hij in de Heineken Music Hall speelde was wel doorslaggevend. “Geweldig om daar te staan. Maar ik voelde dat het beter kon. Dat ik muzikaal gezien nog niet alles eruit had gehaald.” Met deze opmerking begon het panelgesprek over de koerswijziging die Nielson inzette na zijn tweede album Weet je wat het isen de zoveelste succesvolle tournee in korte tijd. Wat doe je als je als artiest het gevoel hebt dat je niet eerlijk bent tegenover jezelf? Onder leiding van Frank Janssen sprak team Nielson openhartig over de koerswijziging die in 2016 werd ingezet en die in 2018 resulteerde in derde album Diamant(2018).
De connectie
Na de doorbraaksingle Beauty & de brains in 2012 beleefde Nielson een aantal zeer succesvolle jaren. Het was allemaal prachtig maar het was ook een hectische periode, zei hij. “Zo van: de studio in, clubtoers doen, festivals doen, snel weer de studio in, weer clubtoers en festivals, en zo verder tot aan de tweede keer in de HMH. Dat er ook nog nieuwe muziek moest komen raakte op de achtergrond.” Een nieuwe single werd ‘het minst slechte’ nummer van de plaat. Dat besef maakte dat Niels er even geen zin meer in had. Lodewijk Martens, tekstschrijver en producer: “Eerst een deadline stellen en dan ernaartoe werken, dat werkte eigenlijk niet meer. We hadden het een paar jaar vol overgave gedaan. Maar het was op.” Manager Remco de Ruiter: “Het was het moment dat we massaal een hekel kregen aan het woord ‘leuk’. Ja, da’s wel een leuk nummer. Leuk, weer een optreden. En leuk, wat is dat eigenlijk? Het betekent niks.”
Natuurlijk was Niels dankbaar voor wat hij had bereikt. “Maar de connectie tussen de muziek en mijn persoon was weg. Ik liet teveel één kant van mezelf zien.” Het was 2016. Er werd een pauze ingelast. Dat was spannend, maar het gaf het team de ruimte om wat afstand van elkaar te nemen en te bedenken wat ze eigenlijk wilden.
Dansen op tafel
De band speelde tot dan toe alles zelf. Dat idee ging op de schop. Niels trouwde en ging op huwelijksreis. De gedachten kregen ruimte en vanzelf kwam de inspiratie terug. Geen deadlines en overhaast werken meer, maar gewoon liedjes schrijven tot het goed voelt. Tekstschrijver Don Zwaaneveld: “Die vrolijke jongen met de gitaar, dat was het image. Maar wij vonden niet dat dat per se zo moest blijven. We hebben allemaal veel met hiphop en het idee dat we de gitaar ook los konden laten en vanuit beats konden denken, dat was een belangrijke stap.”
Na vier maanden kwam de club weer bij elkaar, in een huisje in de Ardennen, Iedereen had op eigen houtje nieuwe muziek geschreven. Niels, over die eerste gezamenlijke sessie: “Ik was zo blij met de dingen die we hadden gevonden dat ik op tafel heb staan dansen. Ik had het gevoel dat ik mijn stem had gevonden.”
Miles Walker
Het team heeft “een uur of veertig” gepraat over de kernwaarden van de artiest Nielson. En er kwamen weer liedjes. Niels: “Ik heb niet altijd zelf de beste woorden om bepaalde ervaringen te verwoorden. En dan kunnen zij dat dus wel. Heel bijzonder. Ook omdat het wel een heel proces is geweest om zover te komen.”
In plaats van het derde album weer in eigen beheer uit te brengen, ging Nielson in zee met Sony Music. Bovendien werd de nieuwe muziek gemixt door Miles Walker in de VS, een man met een geweldige staat van dienst. “De gelaagdheid van de muziek kwam nog beter tot zijn recht door Miles’ werk,” aldus Lodewijk. “Toen Menno de Boer van 538 de eerste resultaten had gehoord, gaf hij ons een compliment waarvan ik dacht: zo, die slag hebben we alvast gewonnen.”
Dicht bij je hart
Meer verandering kwam er met het herzien van de band, waarin gitarist Kevin Patrick Schoonheijm sindsdien als musical director optreedt. De stap naar Sony maakte ook dat Nielson overging naar een nieuw boekingskantoor. En in die hoedanigheid wordt nu eensgezind aan nieuw materiaal gewerkt. Niels: “Mensen zeiden wel: ‘Wat een groot risico neem jij.’ Maar je wilt toch terugkijken na twintig jaar en zien dat je het pad hebt gevolgd dat het dichtst bij je hart ligt. En de eerste golf van reacties heb ik echt intens beleefd. Als we nu een single uitbrengen krijg ik in plaats van ‘Ja, leuk’ lange dm’s in mijn inbox met uitleg hoe het liedje mensen raakt, hoe ze zich herkennen. Dat is een grote verandering geweest.”