Sprekers
Farid Benmbarek – Managing Director Straight Shooter Publishing
David van Dijk – Componist/producer bij Straight Shooter Publishing, A&R Director van Top Notch & Noah’s Ark (TNNA)
Levy Isabella – General manager music publishing BMG Talpa Music
Mehdi Chafi (Sjaak) – Muziekondernemer
moderator: Frank Janssen
Welke waarde voegen muziekuitgevers toe aan de carrières van makers in de urban scene? Dat was het centrale thema van dit panel waarin twee goed op elkaar ingespeelde duo’s hun ervaringen deelden. Producer en componist Mehdi Chafi, alias Sjaak, was de eerste om de waarde van de uitgever voor zijn werk te onderstrepen. “Ze denken met alles mee, ze sturen mij, brengen me nieuwe contacten, alles.
Ik heb ze net zo nodig als mijn platenlabel en boekingskantoor. Die vormen de perfecte driehoek met de publishing.” Zijn publisher BMG Talpa was aanwezig in de persoon van Levy Isabella, die bovendien actief is als A&R-manager. Hij omschreef de taken van een publisher als het administreren van de liedjes, het collecteren van copyrights, “maar bovenal ervoor zorgen dat Sjaak zich altijd op zijn gemak voelt in zijn werk.” Een rol die van de manager verschoven is richting publisher. “Ik ben voor hem 24/7 bereikbaar,” aldus Levy.
Meer transparant
Het duo Farid Benmbarek (Managing Director) en David van Dijk (componist/producer) werkt sinds februari samen onder de noemer van Straight Shooter Publishing. Deze nieuwe publishing company ontstond uit een samenwerking van platenlabels Top Notch, Noah’s Ark en Universal Music.
“Waar we bij Top Notch achterkwamen was dat de parttime publishingtaak de volle aandacht nodig had,” zei Farid, die zijn functie van A&R Director bij Top Notch overdroeg aan David. “In hiphop is de rol van uitgever en label heel erg vervlochten. Veel werk overlapte.” Een losse publishingtak was het gevolg: een uitdaging voor Farid. “Ik vind het een relatief ouderwetse tak van sport. Er is onvoldoende aansluiting op de moderne manier van songwriting. Ik doel op de logica achter een rechtvaardige verdeling van geld, maar ook op het begeleiden van artiesten, het boosten van talent. De machinekamer van publishing mag meer transparant zijn.”
Het creatieve aspect
David was heel duidelijk over zijn reden om met Farid in zee te gaan. “Ik had een uitgever nodig, onder andere om setlijsten te chasen bij artiesten. Ik ben mede-componist, dus als Kraantje Pappie optreedt wil ik mijn deel van de Buma-inkomsten hebben. En ik ga daar niet zelf achteraan. Vet dat Farid er in wil duiken zoals hij dat doet. Daar wil ik graag deel van zijn.”
Voor de moderne muziekuitgever gaat het creatieve aspect hand in hand met het administratieve. Sjaak: “Tien procent van de artiesten weet hoe het zit, de rest is bezig met Rolexen en Land Rovers. Ik? Ik hoef zelf ook niet terug naar school; ik werk liever hard.” Levy voegde hieraan toe dat het natuurlijk prima is als een auteur wil weten hoe het met publishing en de rechten zit, maar dat het net zo prima is als hij of zij alleen wil componeren. En Levy noemt het begrip dat vaak terugkomt vandaag: vertrouwen.
De hele taart
Auteurs dragen nieuw talent aan bij hun publisher. Levy: “En ik vertrouw mijn auteurs. Als Sjaak zegt dat ik iemand moet checken, dan doe ik dat meteen.” Farid: “Los van dat je schrijvers vertegenwoordigt moet je kunnen uitleggen wat je voor ze kunt doen. Het is een partnership, ze maken deel uit van de uitgeverij. Dus laat je de hele taart zien, en hoe die wordt verdeeld. Toen ik met Sjaak werkte wist hij van elk dingetje wat het kostte, en wat het hém kostte. Hij kon zien dat we serieus samenwerkten. Dat is transparantie. Van daaraf kun je echt gaan werken.”