STOMP: Het belang van labels

11:00

Sprekers
Mart Hoogkamer – Artiest
Robbie Langendorff – Eigenaar Cornelis Music
Tom Peters – Eigenaar NRGY Music
John West – Artiest
moderator: Frank Janssen

Met zijn allen werken aan een betere Nederlandstalige muziekindustrie, zo vatte presentator en moderator Frank Janssen van Striped Elephant in zijn openingswoord de gedachte achter Buma NL kernachtig samen. En de dag ging vervolgens vliegend van start met het eerste panelgesprek over talentontwikkeling, getiteld ‘Waar een label het verschil maakt’. Dit panel werd gepresenteerd door STOMP, de organisatie die opkomt voor de belangen van de onafhankelijke muzieklabels in Nederland.

Prioriteit

Aan het woord twee labelbazen, Robby Langendorff van Cornelis Music en Tom Peters van NRGY Music en hun artiesten John West en Mart Hoogkamer. De harde vraag waarin een label het verschil maakt voor een artiest, werd door Robby kernachtig beantwoord: “We voegen graag toe wat de artiest nodig heeft. En dat is veelomvattend.” Waarop John meer praktisch zei: “Bij RadioNL stond mijn single binnen twee weken op de rotatie. Ik verdien alleen al aan streaming nu net zoveel als iemand die de hele dag keihard werkt bij de Jumbo.”

Kleine toegewijde teams zoals die van NRGY en Cornelis Music maken dat je onderscheidend bezig kunt zijn in de muziekbusiness, aldus het viertal. Robby: “Vanuit mijn ervaring in mijn tijd met Sony Music weet ik dat het kantoor in Londen uiteindelijk bepaalt hoeveel tijd je aan een bepaalde artiest kunt besteden. Bij ons is het begrip ‘prioriteit’ heel anders dan bij een major. Simpel: als je geen prioriteit bent zit je niet op ons label.”

Vertrouwen

John legde uit waarom hij de stap naar een label zette: “Zoals elke beginnende artiest heb ik een tijd lang alles zelf gedaan. Een cd’tje opnemen en verkopen in een café is één ding, maar toen ik met Spotify en HitsNL aan de gang moest, liep ik tegen de grens aan van wat ik nog kon handelen. Ik was inmiddels vader geworden en wilde ook wel eens niét achter de computer zitten.” Dat John voor het Amsterdamse Cornelis Music koos, was een kwestie van gevoel. “In gesprek met Robby voelde het gewoon goed. En dat is voor mij dan toch doorslaggevend. Ja, hij bood meer geld dan anderen, maar dat was niet de enige reden. Ik had het gevoel dat ik hem kon vertrouwen en dat we goed zouden kunnen samenwerken.”

Uit zijn tenen

Marts doorbraak kwam in 2016, toen hij de finale van Holland’s Got Talent bereikte en tweede werd met een lied van Willy Alberti. Sony Music tekende hem, maar niet veel later kwam NRGY op zijn pad. Er was maar één afspraak nodig, “via Mirjam de Raaff, van de Media Meisjes”, om tot elkaar te komen. Tom: “Ik hoorde Mart en ik wist: die jongen moet ik hebben. Er zijn er maar weinig die op deze leeftijd zo uit hun tenen kunnen zingen als Mart. En dat vinden meer mensen. Dus dan heb je al een voorsprong.”

En Tom had geen twijfel over welke kant het op moest gaan met Mart. “Mart is geen zanger van feestmuziek, maar van levenspop. Hoe ga je in dat kleine hoekje zijn repertoire zoeken? De oude garde mag vergeten worden, wat mij betreft. Ik wil geen Alberti versie 2020 creëren.” Nieuwe liedjes voor Mart schrijft Tom zelf, samen met producer Hans Aalbers en of anderen. Maar als de kans zich voordoet… “Afgelopen donderdag stond hij in een karaokecafé een oud liedje van Hazes te zingen en dat haalde in no time 300.000 views. Dus dan ben ik gek als ik doorga met mijn eigen nummer, dat ik eerst in gedachten had als single. We hebben het opgenomen en meteen uitgebracht.”

Robby: “Bij Sony was dit dus nooit gelukt.”

300.000 streams

NRGY Music en Cornelis Music begeleiden hun artiesten in de social media marketing. Tom: “We geven advies. Dat liedje van Mart in die bar was sensationeel. Dan moet je vervolgens ook laten weten dat de echte opname van dat nummer er is, want dan heb je 300.000 potentiële streams te pakken. Zo maak je mensen ook eagernaar wat eraan komt. De week erop laat je zien hoe de track het in de zaal doet, twintig seconden op Instagram, en zo kruipt dat nummer langzaam in het hoofd van de fans.”

Robby: “John had al 55.000 volgers op Facebook toen hij bij Cornelis Music kwam. Als iemand er dus al heel goed voorstaat, geven we meer een handleiding van hoe social media in onze optiek zou kunnen werken in de toekomst.”

Tom: “Ik denk dat we over drie, vier jaar volledig afhankelijk zijn van de social media data. Ik ben eerlijk: we kunnen er nu nog niet veel mee, maar we volgen alles, de hele dag en maken er waar mogelijk gebruik van.”

John: “Volgens mij kijken er ‘s avonds meer mensen op hun telefoon dan naar de tv, dus die investering is noodzakelijk.”